Er zijn verschillende manieren om te solliciteren. Welke manier het beste is, is afhankelijk van de baan waarnaar je solliciteert en wat voor bedrijf het is.
De meest gangbare manier van solliciteren is per e-mail. Hoewel vroeger het online solliciteren als gemakzuchtig werd gezien, geven recruiters tegenwoordig hun voorkeur aan een reactie per e-mail. Het maakt het mogelijk om sneller door het sollicitatieproces te gaan. Door het minder formele karakter van e-mail is voor velen de drempel om te solliciteren verlaagd.
Naast het feit dat je vanuit je luie stoel naar vacatures op zoek kunt gaan, zorgt internet er ook voor dat je CV met een paar muisklikken bij een potentiële werkgever ligt. Hierdoor ontvangen werkgevers over het algemeen meer sollicitatiebrieven in vergelijking met het pre-internet tijdperk. De trend is dat werkgevers niet op een ellenlange sollicitatie zitten te wachten.
Een andere ontwikkeling die het makkelijker maakt om online te solliciteren, is dat er bij sommige bedrijven een sollicitatieformulier op de site staat. In degelijke formulieren is meestal al aangegeven welke informatie de werkgever verlangt. Dit is niet alleen handig voor de sollicitant, maar ook voor de recruiter die op deze manier snel en efficiënt een kandidaat kan selecteren. Ook is het video sollicitatiegesprek een steeds vaker voorkomend onderdeel van de sollicitatieprocedure.
Alternatieve sollicitatiemethoden
Bij het solliciteren gaat het niet alleen om de zoektocht naar door organisaties geplaatste vacatures of het bezoeken van netwerkborrels en carrièrebeurzen. Er zijn ook andere, meer ondernemende, wegen te bewandelen die inzichten geven in de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Wij gaan hieronder dieper in op enkele alternatieve sollicitatiemethoden.
Open sollicitatie
Wil je graag bij een bepaald bedrijf werken, maar zijn er geen vacatures, dan kun je altijd een open sollicitatie sturen. Open solliciteren houdt in, dat je ongevraagd solliciteert binnen een bedrijf. Ongeveer 20% van openstaande functies worden met deze sollicitaties vervuld.
Een van de voordelen van deze manier van solliciteren is dat je minder concurrentie hebt. Daarnaast laat een open sollicitatie zien, dat je gemotiveerd bent en dat je niet bang bent om initiatief te nemen.
Cold calling
Cold calling is het bellen van organisaties met de wens een baan te vinden. Het kan een succesvolle manier zijn. Het vergt echter geduld en doorzettingsvermogen voordat het vruchten afwerpt.
Eerst moet je bepalen bij welke bedrijven je graag zou willen werken en hoe je vaardigheden overeenkomen met het werk dat zij mogelijk voor je hebben. Vervolgens doe je huiswerk.
Probeer te achterhalen wie je nodig hebt binnen de organisatie. Websites, nieuwsberichten en zelfs een paar gesprekken met medewerkers kunnen je een beeld geven van wat er mogelijk is binnen een organisatie.
Denk vervolgens na over wat je wilt zeggen en hoe je dit wilt overbrengen. Hoe kan jij jezelf het beste verkopen? Onthoud hierbij dat je de organisatie vaak “off guard” benadert en dat de kans bestaat dat er op dat moment geen openstaande functies zijn.
Als je de juiste persoon aan de telefoon krijgt, zorg er dan voor dat je een goede indruk achterlaat. Ook als er op dat moment geen vacatures zijn, dan kunnen zij bijvoorbeeld vragen of je jouw contactgegevens achter kan laten voor het geval er iets passends ontstaat. Mocht men daar niet naar vragen, biedt dan zelf aan om je CV toe te sturen.
Wees niet beledigd als ze niet geïnteresseerd zijn, maar probeer dan gewoon beleefd het gesprek te beëindigen. Vervolgens is het een kwestie bij een andere organisatie het opnieuw te proberen. Je kunt verwachten dat je het bellen bij elk nieuw gesprek beter onder de knie krijgt en jezelf steeds beter weet te verkopen. Ieder telefoongesprek dat je doet, is een mooie kans om de juiste baan te vinden.
Speculatieve brieven
Ben je niet zo’n fan van het telefonisch benaderen van mensen die je nog nooit hebt ontmoet en die je niet kunt zien? Probeer dan mogelijke werkgevers aan te schrijven. Veel managers hebben al een stapel sollicitatiebrieven vergezeld van CV’s die ze doornemen voordat ze beginnen met het bekendmaken van de vacature. Probeer daarom een van de gelukkige te zijn die al op de stapel ligt.
Net als bij cold calling moet je eerst op onderzoek gaan naar wat de bedrijven verlangen van nieuwe werknemers en of deze verlangens aansluiten op jouw sterke punten. Op basis daarvan bepaal je welke sterke punten je in de brief wilt accentueren.
Zorg dat jij jezelf goed en beknopt introduceert. Vat je ervaring samen en vertel expliciet welke rol je voor jezelf ziet toebedeeld binnen de organisatie.
Het is tevens handig om je CV om te sleutelen zodat deze aansluit op de organisatie en de gewenste functie. Dit zal het effect van je brief vergroten.
Alhoewel het moeilijk te traceren is wat voor progressie je brief boekt binnen de organisatie, is het altijd handig om kort na verzending even na te bellen. Het verfrist het geheugen van de recruiter en wellicht helpt het om jou bovenaan de lijst van kandidaten te krijgen.
Het kan enige tijd duren voordat je enige vorm van belangstelling krijgt op een speculatieve brief, maar hoe meer je schrijft, hoe meer kans je hebt om de recruiters te overtuigen.
Er zijn natuurlijk genoeg andere manieren om uit te vinden hoe de arbeidsmarkt werkt. Je kan bijvoorbeeld familie en vrienden aanspreken of netwerkevenementen bezoeken. Houd je oren open voor hints van organisaties over moeilijk invulbare vacatures.
Ze zeggen dat het loont om pro-actief te zijn. Het kan zo leiden tot een leuke job.