In de huidige arbeidsmarkt, waar organisaties meerdere talenten interviewen voor het invullen van een enkele positie, zijn de eerste indrukken belangrijker dan ooit.

Sollicitanten kunnen dan ook zeker niet onbeslagen ten ijs komen en dienen overal aandacht aan te besteden. Natuurlijk is de gesprekvoorbereiding en je lichaamstaal heel belangrijk, maar ook de kledingkeuze bij je sollicitatiegesprek is van groot belang.

Hieronder hebben we een aantal tips om je te helpen bij je kledingkeuze.

Algemene richtlijnen

Het belangrijkste bij je kledingkeuze voor het sollicitatiegesprek is dat je kiest voor kleding waar jij je prettig in voelt en dat niet afleidt. Het gaat erom dat jij jouw kwaliteiten en vaardigheden op een goede wijze weet te presenteren. Daarnaast kan je kleding beter te formeel dan te informeel zijn.

Een belangrijk en vaak over het hoofd gezien aspect bij de keuze voor de kleding is de kleurkeuze. De kleur van je kleding stuurt een onderbewuste boodschap aan de interviewer over je persoonlijkheid.

Neutrale kleuren zoals marineblauw, grijs, zwart en bruin zijn de beste kleuren voor een sollicitatiegesprek. Wit is bijvoorbeeld weer een uitstekende kleur voor een blouse of overhemd.

Het is zeker mogelijk om met lichte subtiele kleuren je outfit een beetje op te fleuren. Zo zorgen kleuren met een hoog contrast (donker met licht gecombineerd) vaak dat je krachtiger overkomt. Anderzijds zorgt bijvoorbeeld een lichtblauwe blouse onder een donkergrijs pak dat dit bij een vrouwelijk sollicitant haar uitstraling wat verzacht.

Een accent met een felle, gewaagde kleur (bijvoorbeeld een rode sjaal of stropdas) straalt gezag uit en kunnen je uitstraling versterken als je solliciteert voor een managementfunctie. Probeer wel het aantal felgekleurde items te beperken en zorg ervoor dat het niet de dominante kleuren worden in je outfit.

Kleine patronen, zoals dunne krijtstrepen, zijn oké. Probeer er wel voor te zorgen dat het patroon fijn genoeg is zodat het vanaf een paar meter afstand effen lijkt.

Onderzoek de organisatie 

Voordat je bij een organisatie op gesprek gaat, is het goed om onderzoek te doen naar de organisatie. Het is namelijk belangrijk om een idee te hebben van de werkomgeving en cultuur zodat jij je daarop kan kleden. 

Binnen veel grote organisaties is de cultuur vrij conservatief. Het is dan raadzaam om je kledingkeuze hierop aan te passen en te kiezen voor donkere neutrale, effen kleuren.

Echter er zijn ook steeds meer organisaties waar de kledingkeuze steeds meer casual wordt, zoals bij veel non-profit organisaties en meer ‘creatieve’ organisaties. Hier kan je bijvoorbeeld goed kiezen voor wat meer zachtere kleuren (zoals een lichtblauwe blouse). Deze kleuren kunnen goed helpen om je persoonlijkheid uit te dragen zonder overweldigend te zijn. De lichte kleuren zorgen ervoor dat je open en toegankelijk overkomt.

Als de organisatie actief is in de mode industrie of de creatieve sector, dan mag je uitpakken. Dan is het namelijk van belang jouw creativiteit, smaak en stijl te tonen. 

Als je twijfelt over de cultuur van de organisatie, dan is het vaak beter je te formeel te kleden dan te informeel. Gebruik dan ook met voorkeur neutrale effen kleuren. 

Het dragen van de juiste kleuren 

De juiste kleurkeuze kan bijdragen aan je zelfvertrouwen, professionaliteit en je vermogen om je in te passen in de ‘nieuwe’ organisatiecultuur. In een arbeidsmarkt waar werkgevers kunnen kiezen tussen tal van gekwalificeerde kandidaten kan de juiste outfit in de juiste kleuren je doen onderscheiden van de rest.

Verschillende kleuren roepen bewust of onbewust een reactie op. We hebben hieronder een lijstje gemaakt met verschillende veelkomende kledingkleuren bij sollicitatiegesprekken en de emoties die deze kleuren oproepen. Het kiezen van de juiste kleuren helpt jou jezelf op de gewenste manier te presenteren. 

Blauw - Blauw, vooral marineblauw, is een mooie neutrale kleur voor sollicitatiegesprekken. Blauw brengt gevoelens van rust, vertrouwen en zelfvertrouwen. Kwaliteiten die door de interviewer als zeer wenselijk worden beschouwd. Donkere blauwtinten (zoals marine) tonen gezag en vertrouwen. Blauw is voor veel mensen de favoriete kleur. Het dragen van de favoriete kleur van je interviewer maakt in ieder geval een goede eerste indruk. Kernwoorden die met blauw worden geassocieerd zijn: geloofwaardig, betrouwbaar, autoriteit, conservatief, loyaal, rust, toegankelijk, koel, objectief, serieus. 

Zwart - Zwart is een zeer populaire kleur voor pakken en jurken bij sollicitaties. Zwart is een zeer indrukwekkende kleur die veel macht, gezag, en zelfs drama uitstraalt. Dit maakt het een goede kleur voor een baan in een conservatieve omgeving zoals een advocatenkantoor of voor een sollicitatiegesprek voor een managementfunctie. Echter, kan zwart hierdoor ook een beetje overweldigend zijn in een minder conservatieve (casual) omgeving, en kan je ongenaakbaar overkomen. Het gebruik van zwart als accentkleur (bijvoorbeeld in een stropdas of sjaal) kan je wel een beetje de uitstraling van autoriteit geven zonder overweldigend te worden. Kernwoorden die met zwart worden geassocieerd zijn: krachtig, artistiek, prestige, somber, chique. 

Grijs – Grijs is een andere vaak gedragen neutrale kleur bij sollicitatiegesprekken. Grijs roept emoties van verfijning en neutraliteit op. Grijs is een goede kleur voor een pak of jurk. Het geeft je een krachtige look maar is niet zo dominant als bijvoorbeeld zwart. Kernwoorden die met grijs worden geassocieerd zijn: neutraal, ontspannen, wijsheid, geborgenheid, verfijning, ouderdom, saai, logisch, analytisch sterk. 

Bruin - Bruin is een neutrale kleur die gevoelens van kalmte oproept. Het is een goede effen, neutrale kleur die bij elk soort sollicitatiegesprek past. Kernwoorden die met bruin worden geassocieerd zijn: neutraal, stabiel, degelijkheid, toegankelijk, aards, mannelijk, geborgenheid, passiviteit, betrouwbaar. 

Rood - Rood is een heldere, krachtige kleur die energie en passie uitstraalt. Een rood accentje (bijvoorbeeld in een stropdas of een sjaal) kan precies de juiste hoeveelheid van de passie over brengen zonder dat het te emotioneel toont. Kernwoorden die met rood worden geassocieerd zijn: warm, krachtig, zelfverzekerd, gepassioneerd, agressief, energiek. 

Wit – Wit is fris en schoon, wit is een geweldige kleur voor overhemden en blouses. De kleur straalt zuiverheid en eenvoud uit en voegt een beetje helderheid zonder dat het te overweldigend is. Kernwoorden die met wit worden geassocieerd zijn: zuiver, luchtig, perfectionistisch, star, steriel, fris. 

Paars - Paars wordt vaak gezien als een vrouwelijke kleur. Dit benadrukt dan ook je vrouwelijke eigenschappen, wat eventueel nadelig kan zijn bij een functie waar harde zakelijkheid meer verwacht wordt. Kernwoorden die met paars worden geassocieerd zijn: scherpzinnig, creatief, gevoelig, karakter, spiritueel, zweverig, overheersend, star, sensitiviteit, liefde, passie. 

Daarnaast zijn er nog verschillende andere kleuren die je kan dragen bij je sollicitatiegesprek. Zoals bijvoorbeeld meer gedurfde kleuren als geel of oranje. Frisse heldere kleuren kunnen zorgen voor een vrolijke en ontspannen uitstraling maar zoals eerder genoemd ook afleiden.

Heb jij ervaring of tips om andere sollicitanten te helpen bij hun keuzes deel deze dan in onze LinkedIn groep!