Personal Branding | TraineeshipPlaza

Weet jij hoe jij jezelf het beste kan verkopen? Madelon helpt je in enkele stappen bij het maken van je eigen Personal Brand

PERSONAL BRANDING 

Personal branding wordt gezien als een manier om jezelf te presenteren. Op basis van je talenten en kwaliteiten jezelf succesvol in de markt zetten. Wij roepen (net als merken) associaties op bij anderen als ze onze naam horen. Uitspraken, activiteiten, gedrag en houding roepen een emotionele reactie op bij andere mensen. Iedereen heeft bepaalde eigenschappen om zich mee te onderscheiden, vaak zijn dit eigenschappen waar je in uitblinkt ten opzichte van andere mensen. Met deze eigenschappen kan je ervoor zorgen dat je bij andere mensen een positieve emotionele reactie oproept. Deze positieve reactie kan ervoor zorgen dat je bij een sollicitatie wordt aangenomen of dat je een opdracht binnenhaalt. Dit is dan ook waar het bij personal branding om gaat; het oproepen van een positieve emotionele reactie bij die mensen die belangrijk voor jou zijn door het presenteren van jouw onderscheidende waarde. Jij bent dus in staat om iets voor deze mensen te betekenen en presenteert dit op zo’n manier dat ze weten dat jij ze blij kan maken.

WAT IS PERSONAL BRANDING? 

Wanneer een zakelijk merk zich wil branden gebruiken ze bepaalde eikpunten, die gelden ook voor personal branden; 
- Zorg ervoor dat je geassocieerd wordt met je dienst of unieke meerwaarde 
- Zorg ervoor dat het duidelijk is waar je voor staat 
- Zorg ervoor dat je je bewust bent van je manier van communiceren en wat je uitstraalt naar de mensen om je heen 

Dit kan in het begin een beetje raar zijn. Je bent van jezelf misschien wat meer bescheiden en nu wordt van je gevraagd in kaart te brengen wat je kwaliteiten zijn en deze (vaak ongevraagd) duidelijk te presenteren. De resultaten zullen echter snel zichtbaar worden; je zal merken dat je omgeving door krijgt dat je goed bent in wat je doet.

HOE BEGIN JE MET PERSONAL BRANDING? 

Om een goed personal brand neer te kunnen zetten moet je een goed beeld hebben van waar je je in jouw branding op wil focussen. Natuurlijk gaat het altijd om het totaalpakket maar iedereen heeft goede eigenschappen en minder goede eigenschappen. Het gaat bij personal branding om de eigenschappen waarmee andere jouw moeten gaan associëren. Daarvoor moet je precies weten wie je bent, waar je goed in bent, wat je wil bereiken en wie je doelgroep is. Dit zelfonderzoek kan behoorlijk tijdrovend zijn. Je moet dit totaalpakket namelijk in een paar kernwoorden kunnen definiëren, een voorbeeld hiervan is de elevator pitch. 

Stap 1: Brainstormen

Begin met een brainstorm, zorg dat deze brainstorm het onderwerp “ik” heeft. Begin met vragen als; 
- Wie ben ik? 
- Wat wil ik? 
- Wat kan ik? 
- Wat maakt mij anders (lees; beter)? Wat heb ik te bieden? 

Stap 2: Belangrijkste waarden 
Bepaal je belangrijkste waarden; aan de hand van wat je bij stap 1 opgeschreven hebt, ga je bepalen wat voor jou de belangrijkste waarden zijn. Denk hier goed over na, en zorg dat je alleen de waarden noteert die echt belangrijk voor je zijn n niet de waarden waarvan je zou willen dat ze belangrijk voor je zouden zijn. 

Stap 3: Bedenk wat jou uniek maakt 
Je hebt het vast wel eens gehoord “iedereen is uniek”, het is echt zo alleen is het soms lastig te zien waar je dan precies zo uniek in bent. Noteer hier alles wat je uniek maakt, gebruik hier bijvoorbeeld de informatie die je bij de brainstorm hebt opgeschreven. Tevens kan je bij deze stap mensen uit je omgeving vragen om je te omschrijven in drie woorden. In sommige bedrijven wordt feedback op papier gegeven door leidinggevenden en/of collega’s kijk ook hier eens naar. Vaak zal je in al deze informatie een rode draad vinden met eigenschappen die deze personen opgevallen zijn. Daar zou je je focus op kunnen leggen, hierin blink je namelijk al uit. 

Stap 4: Bedenk hoe je op anderen wilt overkomen 
Bij het maken van je ‘brand’ is het belangrijk om te bedenken hoe je wilt dat anderen jou zien. Kijk daarom naar je speciliteiten. Hoe wil je overkomen? Wat wil je dat mensen denken als ze je naam horen? Als je hiervan een duidelijk beeld hebt kan je eraan gaan werken zodat anderen je ook daadwerkelijk zo gaat zien. Dit zal je een betere focus geven voor de langere termijn. 

Stap 5: Voor wie is je personal brand? 
Het is belangrijk om een doelgroep te hebben, omdat je niet alles voor iedereen kan zijn. Bepaal deze doelgroep en baken deze af. Richt je je op de particuliere of zakelijke markt en om welke sector gaat het? Door een duidelijke doelgroep af te bakenen kun je je brand op de juiste manier en in de juiste kringen uitdragen. 

Stap 6: Je personal brand 
Je hebt al veel informatie verzameld; je hebt jezelf en je wensen in kaart gebracht maar ook een duidelijker beeld van je omgeving gekregen. Nu ga je deze informatie omzetten in een korte, actieve zin die je aanspreekt en motiveert. Deze zin hoef je nog niet met anderen te delen; het is in de eerste instantie voor jezelf om je te helpen focussen op je eigen merk en van daaruit verder te werken. Een voorbeeld hiervan is; “Oprechte Linda maakt de mooiste bloemstukken” 
Aan de hand van deze zin maak je vervolgens een klantgerichte versie die ervoor gaat zorgen dat mensen meteen aan jou denken als ze iets nodig hebben dat met jouw specialiteit te maken heeft. Let op dat je je waarden zo goed mogelijk opneemt in deze zin, bijvoorbeeld: 
“Bloemschikkunst Linda- maakt oprechte kunst van uw bloemen” 

Stap 7: Let the branding begin! 
Je personal brand is nu gecreëerd. In deze stap ga je leven naar je ‘brand’. Anders is het niets waard. Je gaat vanaf nu je merk overal uitdragen; op je website, Twitter, op verjaardagen enzovoorts. Als jij dat doet zorg je er automatisch voor dat anderen dit van je overnemen; al snel zul je profiteren van deze mond-tot-mond reclame. Denk er goed over na hoe je jezelf in de markt wil zetten; met Hyves maak je een andere indruk dan met LinkedIn. 

Stap 8: Blijf kritisch 
Je hebt je eigen brand gemaakt en in de markt gezet, maar, je bent nooit klaar. Een mens ontwikkelt zich zijn hele leven en zo zal je merk zich dus ook ontwikkelen. Om deze reden dien je je merk ook regelmatig kritisch te bekijken en eventueel bij te stellen.

Bekijk hier ook de tips om je personal brand via LinkedIn te presenteren.