Als je opzoek bent naar een leuke baan, dan moet het maken van een ideale 'elevator pitch’ één van de eerste taken zijn op je 'to do'-lijst. De elevator pitch is een samenvatting van ongeveer 30 seconden van wie je bent, wat je doet en wat jou de perfecte kandidaat maakt.
Het is fijn als je jouw Elevator Pitch op elk gewenst moment kan gebruiken. Je weet namelijk nooit of je op een feestje iemand tegenkomt die jou eventueel verder kan helpen in je carrière.
Klinkt eenvoudig, toch? Maar om al je prestaties en talenten in een kort verhaaltje van 30 seconden te krijgen, kan zo uitdagend aanvoelen als een walvis in een Fiat 500 douwen.
Om je te helpen bij het maken van een goede elevator pitch hebben we het proces voor je stapsgewijs uitgeschreven.
Een duidelijk doelstelling
Bij het bepalen van je doelstelling is het belangrijk dat je vaststelt wat je over jezelf wilt vertellen en waar je jouw elevator pitch voor wilt gebruiken. Als het voor jou nog niet duidelijk is wat je graag wilt of welke carrièredoelen je nastreeft, dan is het voor anderen ook bijna onmogelijk om je verder te helpen. Lees ook meer over het zelfonderzoek
Zet het op papier
Noteer alles wat je over jezelf wilt vertellen dat voor een eventuele aankomende werkgever interessant kan zijn. Denk daarbij aan werkervaring, opleiding, vaardigheden en extra curriculaire activiteiten.
Als je dit allemaal hebt uitgeschreven dan kan het schrappen beginnen. Haal hierbij alle informatie weg die afleidt van jouw kernboodschap.
Indeling
Een goede elevator pitch beantwoordt 3 vragen: Wie ben je? Wat doe je? En waar ben je naar op zoek?
Een voorbeeld hiervan is: “Hoi, ik ben Sofie. Ik ben student technische natuurkunde en ik ben bijna afgestudeerd. Ik ben op zoek naar een traineeship binnen het vakgebied Risk in de regio Amsterdam.”
Deze pitch duurt slechts enkele seconden en biedt Sofie de mogelijkheid om bijvoorbeeld extra vaardigheden en specifieke kwaliteiten toe te voegen die aansluiten op de organisatie of persoon waar ze mee in contact komt.
Maatwerk
Pas je elevator pitch aan op je doelgroep. Je bent voor je doelgroep interessanter als ze een toegevoegde waarde zien in jouw verhaal. Richt je boodschap daarom op hun behoefte en zorg er enigszins voor dat jij de oplossing bent voor hun probleem.
Het is daarbij belangrijk om niet te veel jargon te gebruiken zodat jouw elevator pitch voor iedereen begrijpelijk is. Helemaal binnen specialistische vakgebieden moet je ervan uitgaan dat niet iedereen op de hoogte is van alle afkortingen en vaktermen.
Oefenen
Het is belangrijk om je elevator pitch goed te oefenen. Lees je pitch eerst een paar keer hardop. Gebruik hierbij bijvoorbeeld een spiegel of neem je elevator pitch op via je telefoon of computer zodat je ook kunt horen hoe het klinkt.
Het is namelijk niet de bedoeling dat je klinkt zoals je schrijft. Schrijf- en spreektaal kunnen nogal verschillen en dit kan ervoor zorgen dat je te formeel en gestructureerd spreekt. In het begin zal het wellicht wat gek aanvoelen, maar hoe vaker jij jouw elevator pitch oefent, hoe vloeiender jouw boodschap overkomt.
Als je het gevoel hebt dat jij jouw elevator pitch goed beheerst, dan is het handig om het te testen op een paar vrienden of familie. Vraag dan wat volgens hen je belangrijkste punten waren en als deze overeenkomen met jouw doelstelling, dan weet je dat de pitch werkt.
Het oefenen heeft ook een positief effect op je zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen is ongeveer net zo belangrijk als je boodschap!
Variatie
Het is aan te raden om wat variatie in je elevator pitch aan te brengen. Dit geeft je namelijk de gelegenheid om je pitch aan te passen aan het moment en je doelgroep. Het kan namelijk zijn, dat je bijvoorbeeld maar 15 seconden de tijd hebt om je verhaal te doen of juist langer dan 30 seconden. Als vuistregel kan je stellen dat je ongeveer 150 woorden in een minuut kunt communiceren.
Wees bereid je pitch te laten varen
Ook als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen en je elevator pitch goed hebt geoefend, dan is het belangrijk dat je deze overboord durft te zetten. Als je het gevoel hebt, dat het klikt met een persoon, dan kan het namelijk raar overkomen als je probeert je pitch toch nog te verwerken in het contact wat je hebt. Het is dan vaak ook beter om je pitch te vergeten en er maar gewoon het beste van te maken.
Good luck!