De Fast Moving Consumer Goods sector is zeer dynamisch. Organisaties die opereren binnen de FMCG branche houden zich bezig met het ontwikkelen, produceren, vermarkten en leveren van producten van uiteenlopende aard. Denk aan levensmiddelen, persoonlijke verzorgingsproducten, was- en reinigingsproducten. Wat deze producten o.a. gemeen hebben met elkaar is dat ze allen een hoge omloopsnelheid hebben. Dit maakt dat de rol van marketing, product innovatie en sales een belangrijke rol innemen binnen de organisatie.
Traineeships en junior startersfuncties binnen de FMCG sector
Binnen de FMCG branche kun je verschillende traineeships volgen. Ben je iemand met een HBO of WO opleiding op zak met een commerciële achtergrond dan kun je denken aan een commercial traineeship. Binnen een commercial traineeship houd je je bezig met zaken als het bedenken van nieuwe marktstrategieën om een product te vermarkten en een sterk brand om zodoende marktaandeel te creëren of te vergroten.
De FMCG branche biedt ook ruimte aan talentvolle starters die uiteindelijk willen doorgroeien tot bijv.: marketeer, inkoper, product manager, finance professional of logistiek planner.
We zullen niet alle rollen bespreken maar we lichten alvast wel een tipje op van de sluier.
Een marketeer vervult een bepalende rol binnen de organisatie wanneer het aankomt op het bepalen van de juiste marketingmix. Hierbij bepaald de marketeer welke promotie- en verkoopkanalen ingezet zullen worden en welke prijsstelling gehanteerd wordt.
In de rol van inkoper kun je het verschil maken voor een organisatie. Een inkoper zorgt er o.a. voor dat hij op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen rond volumes en prijzen die leveranciers kunnen bieden. Het scherp in de gaten houden van transportkosten speelt uiteraard ook een belangrijke rol. De ingekochte producten/grondstoffen dien namelijk tegen een zo scherp mogelijk tarief vervoerd te worden. Maar denk ook aan hoe om te gaan met bijv. perioden van aanhoudende droogte in bepaalde werelddelen die ertoe kunnen leiden dat de prijzen van landbouwproducten snel kunnen oplopen op de internationale markt. Dit leidt er vervolgens toe dat er bepaald dient te worden of prijzen doorberekend dienen te worden aan de eindconsument of dat marges evt. tijdelijk verkleind dienen te worden. Al met al zeer interessante vraagstukken waarvan je het effect van jouw keuzes direct terugziet in de praktijk.
Als product manager ontwikkel je een scherp oog voor de behoefte van de consument. Op basis van jouw inzichten weet jij hoe je de vraag bij retailers en horeca kunt stimuleren. Denk aan vragen als: moet er nieuwe verpakking of smaak geïntroduceerd worden? Je denkt na over hoe een product in de winkel of in de horecagelegenheid het beste gepresenteerd kan worden. Creatieve promotiestrategieën bedenken en uitvoeren in samenwerking met partners (o.a. reclamebureaus en retailers) is maar een greep uit het scala aan verschillende taken waar je in de praktijk mee bezig zult zijn.