We bevinden ons alweer een geruime tijd in een werknemersmarkt en de vooruitzichten wijzen er niet op dat dit op de korte termijn zal veranderen. Wat betekent dit voor u als recruitment professional? We vallen meteen met de deur in huis. Het enkel en alleen publiceren van een vacature op uw eigen werken bij site of bijv. uw LinkedIn pagina volstaat niet langer. De concurrentie is te hevig en het gevecht om talentvolle starters te groot. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat meer dan tweederde van de werkgevers haar wervingsbudgetten heeft vergroot het afgelopen jaar en dat meer dan 80% niet van plan is om binnen afzienbare tijd het aantal hires terug te brengen. De cijfers liegen er niet om. Werkloosheidscijfers zijn in decennia niet zo laag geweest.
Maar dit alles betekent niet dat u geen successen kunt boeken in de huidige markt. Talentvolle kandidaten staan nog steeds open om geworven te worden. Alleen dient u zich er bewust van te zijn dat het u meer effort zal kosten om deze kandidaten te bereiken. Door u meer de mindset van een marketeer aan te meten zult u zien dat de resultaten die u kunt boeken u aangenaam kunnen verrassen. Goede recruitment marketing is daarom essentieel in het verleiden van talenten.
Wikipedia definieert het als volgt: “Recruitment Marketing verwijst naar de inkomende strategieën en tactieken die een organisatie gebruikt om talent te vinden, aan te trekken, te betrekken en te koesteren voordat ze naar een baan solliciteren, ook wel de pre-sollicitatiefase van talentenwerving genoemd.”
De ‘waarde’ die uw organisatie heeft voor een werknemer om bij uw organisatie te werken is wat u hierbij probeert over te brengen. Het lijkt dan ook op veel vlakken op marketing gericht op consumenten. Waarbij de toegevoegde waarde van de dienst of het product de propositie is. Identieke activiteiten zoals social media, content marketing en digitale advertenties worden dan ook bij recruitment marketing ingezet. Het doel van recruitment marketing is meestal om gekwalificeerde kandidaten te verleiden om te reageren en uiteindelijk aan te trekken.
Het is bewezen uit verschillende onderzoeken dat werkzoekenden die actief op zoek zijn naar een baan, gemiddeld 6 bronnen raadplegen in de zoektocht naar een passende vacature. M.a.w. het is zaak dat u zich als werkgever presenteert via verschillende kanalen en hiermee uw zichtbaarheid en ‘credibility’ vergroot. Dit vergroot de kans dat u wordt gezien als werkgever en eerder uw vacatures kunt vervullen. Aan de hand van het recruitment marketing model gaan wij wat dieper in op het verleidingsproces. We zullen ons hierbij voor nu focussen op de eerste drie fasen van de gehele funnel. De drie fasen waarin u contact maakt met uw doelgroep en deze probeert te prikkelen om zodoende de interesse vast te houden met als doel interactie tot stand te brengen.
Het recruitment marketing model
In het vervolg concentreren wij ons uitsluitend op de drie meest belangrijke fases in de recruitment funnel. Dit zijn de drie stadia die het meeste van belang zijn voor een werkgever. Laten we opeenvolgend een blik werpen op deze verschillende stadia. Te beginnen bij de ‘Awareness’ fase.
Awareness
De eerste fase in de recruitment funnel is de ‘Awareness’ fase. In deze fase probeert u als werkgever latent werkzoekenden te bereiken die als potentiële kandidaat voor uw vacature kunnen dienen. Elke kandidaat die niet actief op zoek is naar een baan wordt beschouwd zich in deze fase te bevinden. Dit betekend dat het overgrote merendeel (ongeveer 80%) van de kandidaten zich in deze fase bevindt.
Uw rol als werkgever in deze fase is om de mogelijkheden binnen uw organisatie voor het voetlicht te brengen met als doel om op het netvlies te staan van uw potentiële doelgroep en op deze wijze uzelf in de positie te stellen om een pool te creëren van potentiële toekomstige kandidaten voor uw vacatures.
Ons campagneteam heeft hierbij verschillende tools voorhanden die wij ook graag inzetten voor uw als werkgever in deze fase. Target advertising via social media en display marketing via de zoekmachines biedt u bijv. de mogelijkheid om uw zichtbaarheid onder latent werkzoekenden te vergroten. Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid via ons platform om te werken aan uw overall visibility via bannering. De inzet van beide mogelijkheden leiden tot de versterking van uw werkgeversmerk. Bovendien bestaat ook de mogelijkheid dat wij ervaringsverhalen van oud en/of huidig trainees publiceren en bekendmaken via ons platform. Persoonlijke verhalen dragen bij aan het opbouwen van een ‘vertrouwensband’ met potentiële toekomstige kandidaten.
Consideration
De tweede fase in de recruitment funnel vormt de ‘Consideration’ fase. In deze fase zijn werkzoekenden actief op zoek naar een nieuwe baan. Werkzoekenden volgen hierbij actief de marktontwikkelingen, bekijken openstaande vacatures, vergelijken salarissen en zijn zich bewust van het feit dat ze openstaan voor een nieuwe uitdaging.
In de ‘Consideration’ fase kunt u als werkgever veel terreinwinst boeken. Een aantrekkelijke vacature die goed wordt gepromoot en een goede vacature omschrijving omvat kan direct leiden tot een sollicitatie. Het primaire doel in deze fase blijft echter uzelf als werkgever onderscheiden van uw concullega’s en waarborgen dat u te allen tijde een positieve indruk achterlaat bij potentiële kandidaten. Om het effect van de ‘Consideration’ fase te maximaliseren kunt u bijvoorbeeld naast het uitzetten van de vacature op de juiste kanalen bijvoorbeeld denken aan Social Media campagnes, banners op jobboards, zoekmachine marketing en een campagne met verschillende studieverenigingen. TraineeshipPlaza biedt bij de vacatureplaatsing daarnaast ook extra exposure mogelijkheden om meer zichtbaarheid te genereren.
Interest
In de ‘Interest’ fase gaat de werkzoekende actief over tot actie. De kandidaat werpt zijn vizier niet alleen op nieuwe uitdagingen maar gaat ook concreet over tot het solliciteren op een vacature. Recruitment marketing vervult in deze fase de rol van ‘facilitator’. Het sollicitatieproces dient gestructureerd en aantrekkelijk opgezet te zijn. Vaak ervaren kandidaten het als fijn als ze hiervan een overzicht kunnen zien, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Ook nadat de kandidaat het gehele sollicitatieproces heeft doorlopen is het zaak dat de ervaring blijvend positief is. De sollicitatieprocedure op TraineeshipPlaza hebben we daarom zo makkelijk mogelijk gemaakt zodat kandidaten zonder onnodige hobbels de ‘candidate journey’ van de organisatie kunnen doorlopen. Veel organisaties ervaren dit als een groot voordeel van een vacatureplaatsing op TraineeshipPlaza.
Employer branding vs. recruitment marketing
Recruitment marketing heeft erg veel overeenkomsten met employer branding. Beiden zijn erop gericht om het imago/merk van de organisatie te versterken. Uit onderzoek van Randstad blijkt dat het imago van een organisatie door 95 procent van de sollicitanten, met name onder jonge talenten, wordt meegewogen in de zoektocht naar een nieuwe baan.
Dit is ook de reden dat veel recruitment marketing zien als employer branding. Het grote verschil is echter dat recruitment marketing veelal gericht is op het aantrekken van nieuwe talenten en dat employer branding ook van groot belang is om je huidige talenten te betrekken en te behouden voor de organisatie. Daarnaast is recruitment marketing vaak goed meetbaar omdat je naar een resultaat toe werkt en bij employer branding gaat het meer ook over het gevoel dat mensen hebben bij de organisatie en het merk. Dit is vaak lastig meetbaar of in cijfers uit te drukken.
Benieuwd welke mogelijkheden wij bieden voor uw employer en recruitment marketing vraagstukken? Neem vandaag nog contact met ons!
Word gevonden door werkgevers
Upload je CV!
Dagelijks zijn topwerkgevers op zoek naar kandidaten op TraineeshipPlaza. Upload nu gratis jouw informatie en zorg dat ze je kunnen vinden!