Luchtverkeersleider Judith na de opleiding
Ze zou eigenlijk pedagoog worden, maar werd ‘per ongeluk’ verkeersleider. Na het afronden van haar studie Pedagogische Wetenschappen ging Judith met haar broertje mee naar een voorlichting over de luchtverkeersleiding. Daar werd ze meteen gegrepen. Nu is ze bijna klaar met de opleiding: ‘Ik heb zin om aan de slag te gaan!’
Hoe ervaar je de opleiding tot luchtverkeersleider?
‘De opleiding tot luchtverkeersleider is lekker functiegericht. Je weet precies waarvoor je het doet en dat vind ik fijn: slaag je, dan ga je sowieso aan de slag als luchtverkeersleider bij LVNL. Het mooie is dat je meteen helemaal wordt opgenomen in het team. Het is een behoorlijk intensieve opleiding, voor een bijbaantje is geen ruimte. Gelukkig krijg je meteen salaris!’
“Als student luchtverkeersleiding kom je op plekken waar je anders nooit zou komen”
Wat is het leukst aan de opleiding?
‘De samenwerking! Ook de collega’s die aan het werk zijn, zijn erg betrokken bij de studenten. Daarnaast kom je als student luchtverkeersleiding op plekken waar je anders nooit zou komen. Zo waren we laatst op Rotterdam The Hague Airport, waar we met een team van de traumahelikopter spraken - zij doorkruisen natuurlijk met regelmaat het luchtverkeer. Ook gingen we langs bij het operationele centrum van KLM, om te zien hoe het er bij een luchtvaartmaatschappij aan toe gaat. Je hebt als luchtverkeersleider met heel veel factoren in de luchtvaart te maken, dus maken we overal kennis mee. Dan zie je pas hoe complex deze wereld is.’
En wat vind je het moeilijkst?
‘Wat even wennen is, is dat je vanaf de eerste dag al één op één gecoacht wordt. Dat betekent dat alles wordt gezien, ieder foutje komt naar boven. Dat is soms wel confronterend. Aan de andere kant is die begeleiding ook heel fijn, en juist door die fouten leer je het vak, dat hoort erbij. Ook moet je soms in je sociale leven even gas terugnemen: als ik ’s morgens een vroege dienst draai, moet ik scherp zijn. Dat betekent op tijd naar bed.’
Hoe ziet jouw dag eruit?
‘Er zijn megaveel verschillende starttijden voor een dienst, die allemaal worden ingeroosterd op basis van de verwachte verkeersdrukte. Vroeg in de morgen komen bijvoorbeeld veel nachtvluchten uit verre bestemmingen binnen: dan is er een piek. En even later is er weer een piek aan uitgaande vluchten, als die vliegtuigen weer vertrekken.
“Ik had het geoefend in de simulator, maar dat het ook in het echt zou gebeuren... die kans was zo klein!”
In principe werken we iedere dienst in drie shifts met daartussen een pauze. Zo’n shift mag maximaal twee uur en twintig minuten duren, maar in de praktijk is dat anderhalf tot twee uur. Dan is het goed om even los te komen van het beeldscherm. Onze supervisor bepaalt in principe wanneer het handig is om die pauze in te lassen, maar je kunt het ook zelf aangeven.’
Is het ook tijdens de opleiding weleens spannend?
‘Tijdens een shift kwam er een vliegtuig binnen met een communicatiestoring, waardoor ik tot aan de landing nauwelijks iets kon zeggen. Dat oefen je in de simulator, maar de kans dat dit in het echt voorkomt is heel klein. Gelukkig lukte het allemaal toch, maar zelfs mensen die dit werk al dertig jaar doen, hadden dit nog nooit meegemaakt.’
Wat is jouw kracht?
‘Het sociale deel. We moeten veel samenwerken en communiceren, dat gaat me goed af.’
Wat is jouw favoriete vliegtuig?
‘De Boeing 747. Als kind mocht ik een keer bovenin meevliegen, omdat mijn vader voor de KLM werkt. Dat was echt heel bijzonder.'
Wat is jouw favoriete bestemming?
‘De westkust van Amerika en Indonesië. Ik ben op beide plekken al even geweest, maar er valt nog heel veel te ontdekken.’
Wat geeft jou vleugels?
‘Sporten, liefst samen met vriendinnen. Dan is mijn dag helemaal compleet.’
Hoe ga jij om met tegenwind?
‘Soms zat het op de opleiding even tegen. Dan helpt het enorm om even lekker naar buiten te gaan, de natuur in, fysiek bezig zijn.'