Sophie (33) Medewerker Marktbewerking
Sophie (33)
Medewerker Marktbewerking

Mijn eerste dag bij Pensioenfonds Horeca & Catering werd ik meteen aan iedereen voorgesteld. Ik liep langs alle afdelingen en kreeg uitleg over wat ze deden. Ook toelichting bij de slimme digitale systemen. Ik dacht echt: ‘wat is alles hier goed geregeld’. Er lag een inwerkschema klaar, ik werd heel gastvrij ontvangen en was echt onder de indruk. Ik nodig je graag uit om een kop koffie te drinken in ons werkcafé en zelf deze gastvrijheid te ervaren!

Het is vooral goed luisteren

Ik werk sinds mei 2018 als medewerker klantenteam werkgevers. Ik begon met heel veel klantcontact. Vragen van werkgevers beantwoorden via de telefoon en e-mail. We hebben ook subteams die gespecialiseerd zijn in een specifiek onderwerp uit het pensioen: in mijn geval werd dit de aanvullende regelingen voor nabestaanden. Maar het is vooral ook luisteren. Proberen te helpen en eventuele problemen op te lossen. Als medewerker klantteam ben je veel meer dan een klantenservice, je kunt het eigenlijk meer zien als accountmanager binnendienst.

Ik wil oplossingen bieden

Inmiddels doe ik echt accountmanagement en ga ik bijvoorbeeld ook mee op werkbezoek. Daarnaast doe ik veel voor communicatie en maak inwerkschema’s voor nieuwe collega's. We leren hier het pensioenvak on the job. We krijgen veel trainingen en kennis, maar in eerste instantie wordt er vooral gekeken naar je persoonlijkheid. De één is veel meer juridisch onderlegd en is bezig met de inhoud van bepaalde regelingen, ik vind juist klantcontact weer heel leuk en probeer daarom klanten op alle mogelijke manieren te helpen. 

Ik heb echt een fijne dag als ik mensen blij heb gemaakt door ze een oplossing te bieden!

Manusje van alles

Ik heb na de HAVO European Studies gedaan. Veel Europese politiek en talen. Als bijbaan werkte ik in de horeca. Daarna heb ik bij een expat service gewerkt. Zaken als scholen, huizen, bankrekeningen regelen voor buitenlanders die in Nederland komen werken. Daar zat ik vaak in m’n eentje op kantoor, dat vond ik niet gezellig. Vervolgens gooide ik het over een heel andere boeg: ik werd schoonheidsspecialiste. Ik volgde een opleiding en werkte in een grote salon. Dat was leuk maar het vak kent niet echt doorgroeimogelijkheden. Ik ging aan de slag bij een golfclub waar ik van alles regelde voor de leden, van evenementen, starttijden, wedstrijden en de nieuwsbrief. 60 uur per week was ik in touw.

Je kunt hier helemaal jezelf zijn

Mijn man, zelf bekend met deze wereld, adviseerde mij eens bij een pensioenfonds te kijken. Ik woon in Zoetermeer en daar bleek er eentje te zitten. Voor de Horeca en Catering nog wel, mét een vacature. Ik dacht, toch een beetje het imago van pensioenfondsen, dat zal wel saai zijn, met mensen in grijze pakken. Absoluut niet waar. Hier werken dynamische mensen. Vaak casual. Je kunt hier helemaal jezelf zijn. 

Lunch met de directeur

In de eerste drie maanden heb je een lunch met de directeur, Paul, want je mag hem gewoon tutoyeren. Er is ook iemand van HR aanwezig en de andere nieuwe medewerkers. Dat is echt zo leuk. Er is oprechte interesse, je voelt je heel gewenst en welkom. Pensioenfonds Horeca & Catering heeft een platte hiërarchie. Iedereen is heel benaderbaar, iedereen wil helpen en er zijn korte lijntjes. 

Morele steun tijdens corona

Coronatijd was lastig. Voor onze werkgevers een enorme kritische situatie, zeker toen het virus net uitbrak en de horeca voor het eerst moest sluiten. Wat wij op dat moment vooral deden was een luisterend oor bieden. Dat was toen het belangrijkst. Beleidsmatig kregen werkgevers al snel uitstel van betaling. Maar mijn collega’ s en ik aan de telefoon boden vooral morele steun. Dat werd erg gewaardeerd en dat was heel fijn. Wij gingen natuurlijk zelf ook opeens allemaal thuis werken, de telefoon stond roodgloeiend en je wil zo graag zo goed mogelijk helpen. 

Vers fruit en vitale medewerkers

Intern merk je dat je als medewerker belangrijk wordt gevonden. Er is altijd vers fruit, we hebben een actieve personeelsvereniging en er wordt veel energie gestoken in vitaliteit. Een gezonde, gelukkige en vitale medewerker is immers de fijnste gesprekspartner voor een klant. 

Veel doorgroeimogelijkheden

Veel collega’s groeien door vanuit de klantenservice naar andere afdelingen. Wij hebben de mogelijkheid om het pensioenvak goed te leren te doorgronden, kennen de klantbehoeftes dus een prima basis om verder te groeien. Ik zie mezelf nog wel meer naar buiten treden. Vaker bij klanten op bezoek, ze blijven helpen. Of richting communicatie, hoe kan ik een toch best ingewikkeld pensioen met allerlei regelingen op een duidelijke manier uitleggen. Kortom, ik ben nog lang niet klaar hier!

Voor toekomstige collega’s heb ik een boodschap: Kom op gesprek, kom een kop koffie drinken, ervaar onze gastvrijheid en zie zelf hoe leuk het hier is.

Nieuwe vacatures via de mail?

Meld je aan op onze jobagent!

Aanmelden

 

Pensioenfonds Horeca & Catering

HR Adviseur
Houtsingel 25
2719 EA Zoetermeer
Nederland