"Als je je best doet en goede ideeën hebt, kan je hier echt het verschil maken"
Tijdens mijn afstuderen wist ik dat ik een baan wilde vinden waarin in creatief bezig zou zijn met merken. En dan niet alleen uitvoerend, maar ook strategisch en het liefst in een laagdrempelige markt. Dan kom je al snel uit bij de fmcg-branche.
Ik zag HEINEKEN als een hele interessante speler in deze markt, maar ik twijfelde of een groot corporate bedrijf iets voor mij zou zijn. Dat beeld van HEINEKEN veranderde tijdens mijn deelname aan de Business Course. Ik leerde de mensen achter HEINEKEN kennen en zag ze met zóveel passie over hun werk praten. En die passie was echt, dat was niet gespeeld. Dat was voor mij een belangrijk argument om bij dit bedrijf te solliciteren.
Ook viel me de verscheidenheid aan merken op. HEINEKEN heeft een heel breed portfolio, van verschillende biermerken en ciders tot allerlei soorten frisdranken. Binnen je carrière kan je dus aan verschillende merken bouwen. Of HEINEKEN dus iets voor mij zou zijn? Ja!
Het Commercieel Management Traineeship
Als Commercieel Management Trainee krijg je vanaf moment één de verantwoordelijkheid over je opdrachten. Zo voelt dat ook echt. 'Dit is jouw project, ga het maar doen'.
En dat is heel leerzaam. In korte tijd leerde ik niet alleen analyses om te zetten in concrete plannen, maar ook ontdekte ik met welke mensen je in een organisatie allemaal te maken hebt.
Ik maakte in mijn eerste opdracht onderdeel uit van het Marketingteam van HEINEKEN. Mijn opdracht bestond uit het opleveren van een marktbewerkingsplan voor het slijterkanaal, waarvoor ik samenwerkte met collega's van Sales, Supply Chain en Finance. Om een goed plan op tafel te krijgen ging ik binnen en buiten de organisatie op zoek naar mensen die de benodigde kennis en expertise in huis hadden. Zo haalde ik bij accountmanagers Retail informatie voor mijn analyse van de markt en met collega's van Supply Chain bekeek ik of de ideeën die ik had voor een productinnovatie wel te realiseren waren. Voor investeringsmogelijkheden zat ik vervolgens weer met Finance om tafel.
<p>Nikita Lensink<br />Junior Brand Manager<br />HEINEKEN Nederland</p>