
In gesprek met
Naam: Thijs
Leeftijd: 21 jaar
Geboren en getogen: In een klein dorpje op het
eiland Goeree- Overflakkee met ouders en
jongere zusje en sinds kort woonachtig in Haarlem.
Opleiding: Civiele techniek afgerond in 2019 aan de Hogeschool van Rotterdam. Sinds november 2019 gestart aan de opleiding tot luchtverkeersleider
Wat is je achtergrond?
Ik ben Thijs, 21 jaar en kom uit een klein dorpje op het eiland Goeree- Overflakkee. Daar heb ik bijna mijn hele leven gewoond samen met mijn ouders en jongere zusje. In juli 2019 heb ik de opleiding Civiele Techniek afgemaakt aan de Hogeschool van Rotterdam.
De studie vond ik wel oké, maar die kantoorbaan van negen tot vijf achter een pc trok me totaal niet. Ik woon nu voor het eerst op mezelf helemaal alleen in Haarlem. Dat was in het begin wel wennen, maar ook super chill. In het weekend ga ik nog wel vaak terug naar mijn ouders en vrienden. In November vorig jaar ben ik begonnen aan de opleiding tot luchtverkeersleider.
“Wat me zo aanspreekt aan de luchtverkeersleiding is het dynamische werk en de focus die je daarbij hebt.”
Hoe ben je met het beroep luchtverkeersleider in contact gekomen?
Een vriend van mij vertelde er met veel passie over. Ik werd nieuwsgierig ben ik me erin gaan verdiepen. Heb veel filmpjes bekeken en de website bestudeerd. Al snel werd ik erg enthousiast en heb me toen aangemeld voor het selectietraject. Wat me zo aanspreekt aan de luchtverkeersleiding is het dynamische werk en de focus die je daarbij hebt. Ik ben wel iemand die graag dingen voor me uitschuift en bij dit werk moet je altijd alert blijven en op het juiste moment in actie komen.
In welke fase van de opleiding zit je en hoe ziet een normale dag eruit?
Van maandag tot en met vrijdag starten we om 08:30 uur. Ik zit momenteel in de plaatsingsweken voor Tower, Approach en Area Control. Na deze weken wordt de keuze gemaakt van mijn vervolgopleiding. Daarnaast ben ik bezig met de radarmodule. Met mijn klas oefenen we dan de hele dag in de simulator. Uiteraard wel netjes op 1,5 meter afstand van elkaar. Gedurende de dag rouleer je in groepjes van twee personen, waarbij je twee controller oefeningen draait en twee pilot oefeningen. Dat betekent dat je als team zowel het vliegverkeer afhandelt als luchtverkeersleider, maar ook de piloot bent. Het is leuk om na al die weken theorie nu echt met de praktijk bezig te zijn. In het begin was het super spannend en enorm wennen. Je weet dan nog niet precies wat je moet zeggen en alles goed managen was echt wel even wennen. Zoals het praten, typen en tegelijk alle schermen in de gaten houden. Rond een uurtje of twee ben ik klaar. Meestal ga ik daarna nog wat leren. Zo leer ik alle namen van de vliegtuigmaatschappijen, dat zijn er boven de 100 en die moet je uit je hoofd kennen. Rijtjes leren gaat me gelukkig goed af.
Is er veel veranderd voor je sinds Corona?
Inmiddels zijn we gelukkig weer opgestart. Wegens Corona heeft voor mij de opleiding zo’n kleine twee maanden on hold gestaan. Die twee maanden plakken we er gewoon weer aan vast. Het was wel weer even wennen om te beginnen. Ik heb me natuurlijk wel goed voorbereid en gelukkig zit je er ook snel weer lekker in. Het is vooral leuk om iedereen weer te zien en echt als team aan de slag te gaan.
“Mijn klas is super divers, in de leeftijdscategorie 18-30 jaar en iedereen heeft een totaal andere achtergrond.”
Hoe ervaar je de opleiding?
Het is best een intensieve opleiding en de eerste weken Basic theorie is vooral veel maar niet moeilijk. Iedereen is heel gemotiveerd en we gaan allemaal voor een tien en niet voor een zesje. Uiteindelijk ga je alles wat je hebt geleerd toepassen in de praktijk en kan je het je niet permitteren om iets niet te weten. Dat is wel anders dan bij de meeste andere studies. Mijn hele klas BAT 2019-2 staat gewoon een negen gemiddeld, dat is wel kicken en we kunnen ons aan elkaar optrekken. We blijven vaak ook langer zitten of zijn eerder aanwezig. Mijn klas is super divers, in de leeftijdscategorie 18-30 jaar en iedereen heeft een totaal andere achtergrond. Ik was de jongste van mijn klas. Wat we gemeen hebben is dat iedereen heel erg open is, super sociaal, bijdehand en gemotiveerd.
Wat hoop je in de toekomst te bereiken?
Dat ik geplaatst word op Schiphol. Dat hoor ik over een aantal weken. Ik zou het echt wel heel tof vinden om op de drukste luchthaven van Nederland te mogen werken. Dan begint de volgende fase van mijn opleiding, de Unit Training.
Heb je nog tips and tricks om te delen met potentiele kandidaten voor de opleiding?
Er is veel informatie beschikbaar op de website en zou zeker ook alle video’s kijken. Daardoor wist ik wel wat ik kon verwachten maar het blijft natuurlijk super spannend. Zorg dat je uitgerust bent tijdens de selectie zou ik zeggen. De laatste selectieronde was 3 dagen en heb toen een hotel geboekt dichtbij LVNL zodat ik kon uitslapen en alle rust had. Die dagen begonnen we om 08:00 uur en was het chill om niet veel reistijd te hebben.
Heb jij het in je? Meld je dan aan voor de opleiding tot luchtverkeersleider via onze website: https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/luchtverkeersleider-worden
