Testimonial medewerker LVNL
Carlijn Allaert-Geijsel
-

Carlijn had zich in haar eindexamenjaar (VWO) opgegeven voor de selectie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Helaas werd ze in de tweede ronde afgewezen. Hierna koos ze voor HBO-communicatie, maar via een omweg kwam zij alsnog bij de luchtverkeersleiding terecht.

Hoe ben je in het vak terecht gekomen?
“In het derde jaar van mijn HBO-opleiding liep ik stage. Ik ontdekte toen dat ik geen type ben voor een baan van negen tot vijf. Tijdens mijn stage werkte ik op een beurs waar ook Luchtverkeersleiding Nederland stond. Ik werd alleen maar enthousiaster, ben me goed gaan inlezen en informeren en heb me vervolgens weer opgegeven voor de selectie. Deze keer met succes, want ik ben inmiddels ruim twaalf jaar in dienst, waarvan zeven jaar volledig bevoegd luchtverkeersleider.”

Wat zijn de leuke kanten van je werk?
“Elke dag is anders. Ik werk ook nog eens op twee afdelingen, dus combineer het mooie uitzicht van de toren met het uitdagende werk achter de radar. Maar ook de verantwoordelijkheid van het werk is iets wat mij erg aanspreekt.”

Wat zijn de minder leuke kanten van je werk?
“De mindere kanten zorgen eigenlijk ook voor positieve kanten. Soms is een vroege dienst wel heel erg vroeg, maar daarentegen ben je ’s middags weer vrij. En ook met Kerst en oud en nieuw moet er gewerkt worden. Maar dat is niet iets wat mij heel erg tegenstaat.”

Heb je in je vrije tijd ook iets met luchtvaart? 
“Nee, niet speciaal. Het is wel een wereld die mij boeit. Ik heb Schiphol altijd een interessante omgeving gevonden. Als ik zelf op vakantie ga met het vliegtuig, vind ik het altijd leuk om een kijkje te nemen in de cockpit. En dan met name om de vliegers te spreken. We moeten het toch samen doen, en het is erg nuttig om begrip voor elkaars situatie te hebben.”

Hoe kijk je naar de huidige situatie op de arbeidsmarkt?
“Heel eerlijk gezegd ben ik daar niet zo mee bezig. Luchtverkeersleider is niet iets wat je maar een paar jaar doet. Wij hebben nog altijd tekorten en ik vind mijn baan zo leuk dat ik niet van plan ben ooit wat anders te gaan doen.”

Heb je nog ambities? Of heb je het hoogst haalbare bereikt?
“Binnen het bedrijf zijn er diverse doorgroeimogelijkheden, je kunt neventaken uitvoeren, naast je operationele werk als luchtverkeersleider. Op dit moment geef ik ook opleiding aan toekomstige luchtverkeersleiders, maak ik onderdeel uit van een selectiefase en houd ik mij bezig met de communicatie omtrent het beroep luchtverkeersleider. Dit vind ik allemaal erg leuk om erbij te doen, verder groeien kan altijd nog. Het houdt niet op bij alleen maar luchtverkeersleider zijn.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
“Ik ben maximaal zes à zeven uur aanwezig op mijn werk. Omdat ons werk optimale concentratie vraagt, heb je regelmatig pauze tussendoor om even te ontspannen. Geen dag is hetzelfde; er zijn vroege diensten, dagdiensten, avonddiensten en nachtdiensten. Het hangt enorm af van de verkeers- en weerssituatie of het een ‘soepele’ werkdag is of dat je extra concentratie nodig hebt. Kortom, een gemiddelde werkdag bestaat bij ons bijna niet.”

Welke tip kun je nog meegeven?
“Word Luchtverkeersleider.nl!”

Nieuwe vacatures via de mail?

Meld je aan op onze jobagent!

Aanmelden